Match-3-spelet Hell’s Kitchen inleder global mjuklansering

Qiiwi meddelar idag att det nya match-3-spelet under det internationella välkända varumärket Hell’s Kitchen inlett sin globala mjuklansering. Spelet finns nu tillgängligt för nedladdning i samtliga länder på plattformarna Apple App Store, Google Play­­ och Amazon App Store. Speltiteln har tidigare enbart varit tillgänglig i Australien, Kanada och Nya Zealand och där uppvisat starka nyckeltalsresultat vilket öppnat upp för att nu inleda den globala mjuklanseringen. Speltiteln är den första som Qiiwi skapar inom sitt verksamhetsområde ”Branded Games” och det första tillsammans med ITV Studios Global Entertainment. Realityserien Hell’s Kitchen har lanserats i över 20 länder så som Australien, Bulgarien, Danmark, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA. Den amerikanska versionen är såld över hela världen och har hittills producerats i 18 säsonger i USA.

Match-3-spelet Hell’s Kitchen inleder global mjuklansering:

Qiiwi meddelar idag att match-3-spelet Hell’s Kitchen inleder sin globala mjuklansering och numera finns tillgängligt för nedladdning i samtliga länder på plattformarna App Store, Google Play och Amazon App Store. Speltiteln har tidigare enbart varit tillgänglig i Australien, Kanada och Nya Zealand och där uppvisat starka nyckeltalsresultat vilket öppnat upp för att nu inleda den globala mjuklanseringen. Qiiwi och ITV Studios Global Entertainment väljer nu att aktivera speltiteln i samtliga länder för att kunna genomföra marknadsföringsinsatser och utvärderingar på fler marknader. 

Utvärdering på kritiska marknader:

Genom att nu öppna upp speltiteln för samtliga länder skapas möjlighet att genomföra marknadsföringsinsatser och få god insikt kring speltitelns mottagande på kritiska marknader vilket i sin tur är mycket värdefullt för att ytterligare kunna optimera speltiteln och framgent nå bästa möjliga resultat.

Marknadsföringsaktiviteter:

Qiiwi kommer tillsammans med ITV att genomföra marknadsföringsinsatser för speltiteln under december som till en början sker via tv-reklam fokuserad i Storbritannien samt understödjande användarförvärvskampanjer. Utöver detta kommer speltiteln att marknadsföras via de officiella sociala kanalerna för Hell’s Kitchen (YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Hell’s Kitchen Amazon Shop etc.) för att bygga upp speltitelns spelarbas och community. Det välkända internationella varumärket Hell’s Kitchen bedöms även bidra med organisk/viral trafik.

Framgent är planen att genomföra ytterligare marknadsföringsaktiviteter och en kontrollerad uppskalning av speltiteln på kritiska marknader med start vid inledningen av 2020. Huvudfokus under 2020 kommer vara att växa speltiteln mot nyckelmarknaden USA vilken är hemlandet för Hell’s Kitchen. Qiiwi och ITV ser även stor potential i ett flertal andra länder som t ex Tyskland, Ryssland, Brasilien, Storbritannien och Kanada varav speltiteln kommer att bli lokaliserad och översatt till respektive språk för bästa mottagande.

VD Erik Dale Rundberg kommenterar:

“Sedan vi inledde mjuklanseringen för Hell’s Kitchen har vi utvärderat och genomfört optimeringar kring speltiteln vilket följer vår naturliga hantering och lanseringsstrategi. Efter att vi sett starka nyckeltal från testmarknaderna Australien, Kanada och Nya Zealand väljer vi nu tillsammans med ITV att ta nästa steg i resan för Hell’s Kitchen och aktivera det på en global nivå i samtliga länder för att kunna starta fler marknadsföringsinsatser och snabbare nå värdefulla insikter och en större spelarbas.

I Hell’s Kitchen väver vi samman de goda insikter vi tar med oss från framgångarna vi nått med Wordington avseende intäkter via belöningsannonser vilket i paritet med en förväntad starkare IAP-drivande speltyp (match-3) ger oss goda möjligheter att skapa goda resultat från speltiteln.

Vi kommer nu tillsammans med ITV och deras nätverk inledningsvis genomföra marknadsföringsinsatser primärt fokuserade mot Storbritannien. Vår målsättning är sedan att vid inledningen av 2020 fortsätta med marknadsföringsaktiviteter i Hell’s Kitchens hemland USA vilket i sin tur förväntas leda till en kontrollerad uppskalning av speltitelns spelarbas. Utöver huvudfokuset mot USA ser vi stor potential på marknader som Brasilien, Tyskland, Spanien, Italien och Ryssland där Hell’s Kitchen nått stor popularitet och framgångar. Speltiteln kommer således översättas och lokaliseras för att nå bästa möjliga resultat på dessa marknader.

Vi ser nu mycket framemot nästa steg för Hell’s Kitchen!”

Commercial Director – International and digital ITV David Christopher comments:

“We believe that in Qiiwi we have found a partner that is able to provide an entertaining, expansive and well-constructed Hell’s Kitchen Game. We believe Qiiwi’s learnings from their current games will create a great platform for this upcoming Hell’s Kitchen game to launch from.

We’ve been very pleased with the efforts of Qiwii’s teams, their attention to detail and the great relationship we have built together. We now hope that HK fans and a brand-new audience will enjoy the game and welcome it to App Stores internationally.”

Om match-3-spelet Hell’s Kitchen:

I match-3-spelet Hell’s Kitchen följer spelaren karaktären Olivia som alltid haft en dröm om att bli kock. Efter att ha vunnit TV-showen Hell’s Kitchen får hon möjligheten att förverkliga sin dröm genom att skapa sin egen Hell’s Kitchen-restaurang.

Representanter från Hell’s Kitchen ger Olivia den ultimata utmaningen: ”Att förvandla ett förfallet restaurangområde till den glans som en Hell’s Kitchen-restaurang förtjänar!”

Ladda ner och spela match-3 spelet Hell’s Kitchen nu genom att följa länken: http://hellskitchen.qiiwi.com/

Metagaming-element:

Spelet väver på ett effektivt sätt in så kallade metagaming-element i spelflödet. Spelarens framgång i match-3-nivåerna gör att spelaren kan ta sig vidare i berättelsen vilket bland annat innebär att renovera, dekorera och bygga sin egen Hell’s Kitchen-restaurang.

Metagaming är en kraftigt växande trend inom mobilspelutveckling, som visat att spelarengagemanget ökar ju fler dimensioner som finns i spelupplevelsen. Qiiwi har sedan 2018 haft ett stort fokus på att utveckla speltitlar med metagaming-element.

Comments are closed.