Statusuppdatering från Playright

Qiiwi Games brittiska dotterbolag Playright Digital Entertainment LTD ger härmed en statusuppdatering beträffande pågående projekt, spelprototyper och huvudsakliga fokus Q1 2022.

  • Höjdpunkter 2021: Två spelprototyper ute!

    Under december utvecklade vi och mjuklanserade två hyper casual-spelprototyper, Treasure Whacker och Backpacker Hype.
     

  • Treasure Whacker har så långt genomfört de initiala marknadsföringstesterna och visat upp lovande nyckeltal. Spelet har även attraherat intresse från tre hyper casual-publicister.

    Efter marknadsföringstesterna har vi utökat spelets speldesign för att kunna nå ökat spelarengagemang. Vårt nästa mål är att uppdatera spelet med en ny version som inkluderar mer innehåll omkring mitten av februari. Målsättningen är sedan att uppdatera spelet regelbundet för att addera mer nivåer och innehåll.

    Detta innebär att vi adderar mer meta element i Treasure Whacker som förhoppningsvis kommer erbjuda tillräckligt med djup för att driva högre livstidsvärde per spelare utan att kompromissa med spelarglädjen. Meta elementens mål är också att tillåta oss att dra nytta av mer In-App-Purchases, vilket gör att spelet närmar sig den framväxande och lukrativa speltypen som kallas "hybrid casual games".

    Vårt fokus är fortfarande att hålla spelet så roligt, simpelt och brett mottagligt som möjligt för att kunna dra nytta av låga anskaffningskostnader i samband med marknadsföring och för att skapa långsiktigt spelarengagemang.
     

  • Backpacker Hype är ett frågesportsspel som inte nått upp till de nyckeltal vi internt satt upp för spelet vilket har lett till att vi omvärderat spelets design och struktur. Vi tror att spelet inte nådde en tillräckligt bred publik på grund av en del komplexa delar i speldesignen. Vi har sedan dess förfinat konceptet till att vara enklare och har för avsikt att göra ett nytt test av spelprototypen under Q1.
     
  • 2022 Q1 Fokus: Tillväxt och flertalet projekt pågående!
     
  • Pusselplattform: Sedan början av året har vi arbetat med att utveckla en pusselplattform som gör att vi kan återanvända samma grundelement för flera spel. Detta gör att vi snabbt kommer kunna bygga många olika typer av pusselspel. Dessa grundelement är till exempel användargränssnitt, prestationer och dagliga mål.
     
  • Ny spelprototyp: Det första spelet som vi gör med den nya pusselplattformen är ett färgfokuserat spel där spelaren inte kan misslyckas, något som blivit mer och mer populärt inom hyper-casual spel. Spelet riktar sig till en kvinnlig publik utan åldersbegränsningar och vi har som målsättning att starta mjuklansering under Q1.
     
  • Vi har även skapat ett koncept för ett nytt spel som vi kallar för Backpacker Chef, även här kommer vår nya pusselplattform att användas för spelet. Backpacker Chef är inspirerat av en dominobaserad spelmekanik. Vi tror att Backpacker Chef kommer kunna ha stora synergier med några av de spel som Qiiwi Games redan gjort som till exempel Hell’s Kitchen, MasterChef och Kitchen Nightmares. Detta kommer att göra det möjligt för oss att utnyttja strategier för korsmarknadsföring av användarförvärv, vilket i i sin tur skulle innebära ökat spelarengagemang i hela Qiiwi Games-portföljen av spel.
     
  • Afrikanska marknaden: Vi har förberett två hyper casual-partyspelskoncept som är speciellt inriktade mot den framväxande afrikanska marknaden. I detta projekt vill vi samarbeta med en erfaren utgivare för regionen som kommer att göra det möjligt för våra spel att ta sig in på en marknad med ca 650 miljoner mobilanvändare. Om dessa spel lyckas finns även möjlighet att genomföra liknande spellanseringar baserat på utvecklingen som lagts ner inom projektet i övriga regioner i världen med diverse justeringar. Vi hoppas kunna informera mer om detta projekt inom kort.
     
  • NFTs och Play-2-Earn: Som en del av att leta efter tillväxtmöjligheter för Playright undersöker vi nu att implementera NFTs (Non-fungible tokens) för några av våra spelprototyper och idéer. Vi planerar att implementera ett första test av NFT-aktiverad mekanik mot slutet av Q1. I vår process kring att identifiera passande spel där NFTs kan nyttjas på ett bra sätt analyserar vi bland annat nedan tre krav:

    – En simpel lösning som inte kommer ge spelaren några problem med registreringsprocess eller plånboksuppsättning i spelet.

    – NFTs skall kunna ge ett utökat spelarengagemang genom att det finns tillgängligt i spelet.

    – NFTs skall kunna ge potentiellt förbättrade intäktsmöjligheter genom att det finns tillgängligt i spelet.

För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: [email protected]

Certified Adviser:
Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
E-mail: [email protected]

Om Qiiwi Games AB
Qiiwi Games är en utvecklare av spel för mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har studior i Alingsås och Nicosia, Cypern. Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel som riktar sig till "Casual Gamers" inom genrerna Match-3, Word/Puzzle och Trivia. Företagets slogan är "Adventures for Everyone".

Share This Post